De behandeling van de begroting elk jaar in november is een goed moment om stil te staan bij de toekomst van Bloemendaal. Waar gaan we naar toe, wat willen wij bereiken voor onze inwoners. Want het gemeentehuis is ver weg misschien, maar Hart voor Bloemendaal wil voor u aan de slag. Hieronder publiceren wij voor u onze beschouwing en daarbij beperken wij ons tot vier thema’s die wij hebben opgehaald bij de inwoners in onze dorpen: veiligheid, wonen, betrouwbaar bestuur en gezonde financiën.

Veiligheid

Op 27 oktober j.l. schrokken inwoners in Bennebroek om 11 uur ’s avonds van een enorme knal. Het leek een vuurwerkbom en onmiddellijk volgden via Whatsapp reacties. Wat was er in hemelsnaam gebeurd. Geruchten over vuurwerk bij AH. Anderen vertelden dat hangjeugd met vuurwerk bezig was bij de Sparrenbosschool.

In Whatsapp groepen in de dorpen wordt geklaagd over onveiligheid. Klachten over intimidatie, insluiten, afpersen van kinderen door fatbike bendes maar ook volwassenen die worden achtervolgd. Trottoirs en supermarkten zijn door agressieve jeugd niet meer veilig voor ouderen.

Ouderen durven in het donker soms niet meer over straat. Onlangs heb ik een oude dame begeleid die in de Bloemhof niet naar een afspraak een paar straten verder durfde te lopen. Dan helpt het natuurlijk niet als de straatverlichting wekenlang niet functioneert.

Een toenemend gevoel van onveiligheid leeft onder inwoners. Sommigen overwegen het recht in eigen hand te nemen. Een ander punt van zorg is de opvang van asielzoekers uit veilige landen. Voor Noord-Afrikaanse jongeren is Nederland aantrekkelijk door de beschikbaarheid van drugs en de mogelijkheid om met drugshandel geld te verdienen. Daarnaast oefent onze vriendelijke politie aantrekkingskracht uit waardoor gedragsproblemen en strafbare feiten minder gevolgen hebben dan elders in Europa. Deze informatie komt van het Min v Justitie. Publicatiedatum: 31 oktober jl. Daarom zeggen wij: geen opvang van veiligelanders in onze gemeente, maar het college ziet geen probleem. De veiligheid van onze inwoners is ondergeschikt geraakt.

Op alarmerende berichten wordt laat gereageerd. Dat gevaarlijk vuurwerk wordt afgestoken in de dorpen krijgt amper aandacht. Politie en Boa’s zien we onvoldoende. De Boa’s worden respectloos behandeld getuige filmpjes op social media.

Het college lijkt er onvoldoende van doordrongen dat mensen ongerust zijn over hun eigen veiligheid en die van hun kinderen. Wij willen daadkracht. Dat sneller wordt ingegrepen en vooral dat mensen serieus worden genomen. Een nieuwe visie op veiligheid is dringend nodig.

Wonen

De afgelopen jaren is er amper een woning gebouwd. Het goede nieuws is dat er nu enkele concrete bouwplannen op de plank liggen.

Kwalijk vinden wij het dat niemand rekening houdt met middenhuur. Onderwijzers, politiemensen, vuilnismannen, zorgpersoneel enz. zijn zwaar de dupe van de Woonvisie. Dit zijn mensen die een essentieel beroep uitoefenen. Zij kunnen niet terecht in sociale huurwoningen en zijn aangewezen op middenhuur.

Raadslid Gerard Metselaar in het gemeentehuis

Daarnaast behoren ouderen tot een vergeten groep. Wij nemen het op voor onze ouderen. Voor hen wordt niet gebouwd. Wanneer we voorstellen een knarrenhof te bouwen worden we min of meer uitgelachen. In een knarrenhof wonen ouderen bij elkaar en men kijkt naar elkaar om. Daar is behoefte aan. Er zijn ouderen die hun grote woning best willen opgeven maar een alternatief ontbreekt. Splitsing van grote woningen zou dit probleem deels oplossen. Maar onze initiatiefvoorstellen worden steeds getorpedeerd. Doorstroming wordt dus tegengehouden door het college.

Wat we irritant vinden is dat de Woonvisie een soort ‘à la carte menu’ is geworden. Bos Tuin en Dier, daarvan zei Hart voor Bloemendaal: bouw 60 woningen. Dat kon gemakkelijk. De bouwdichtheid blijft ver onder dat van Park Vogelenzang in Bennebroek. Maar nee, VVD, CDA, D66, en ZB stemden tegen. I.p.v. 60 woningen worden het er 40. Daar had de gemeente dus een knarrenhof met 20 woningen kunnen bouwen. Treurig dat dit is afgeschoten door deze partijen. Vervolgens komt het college met een plan om de kleine groene oase Bispinckpark in Bloemendaal-Dorp vol te bouwen. De historische dorpskern kampt met wateroverlast. De uitkomsten van eerdere participatie werden door het college bot genegeerd en van het waterprobleem was de wethouder niet op de hoogte.  Totdat bleek dat het college daar zelf een rapport over had laten opstellen door Wareco in 2018. Als er toch een waterprobleem was dan moest de aannemer dat maar oplossen. Tot zover de betrouwbare overheid die participatie serieus neemt.

Wij willen de groene dorpskernen groen houden en de participatie moet beter.

Normen en waarden, betrouwbare en integere overheid

Uit recent onderzoek van Ipsos blijkt dat kiezers hier veel waarde aan hechten. Het is lastig om deze begrippen strak in te kaderen. We gaan dat vanavond niet proberen maar we zeggen wel iets over de Integriteitscommissie. In een recent interview in de Volkskrant maakte de vorige burgemeester hier reclame voor. Dit is discutabel want de onderzoeksmethode en het protocol deugen niet. Leest u aub het boek ‘Kapot’, hoe vilein is de deugindustrie’. Hoogleraar bestuurskunde, Michiel de Vries.

Wat gaat hier niet goed? We noemen 10 fouten:

  1. Het is de burgemeester die als enige communiceert met de leden van deze commissie en ook als enige beschikt over alle stukken.
  2. Geen enkel commissielid is gekwalificeerd.
  3. Er is sprake van rolverwisseling. Zo adviseerde de commissie de burgemeester integriteitsmeldingen te doen tegen specifieke raadsleden. Daardoor werd de commissie aanklager en rechter tegelijk.
  4. Vooraf stond de uitkomst vast: de raadsleden waren schuldig, de burgemeester onschuldig.
  5. De burgemeester was als opdrachtgever ook belanghebbend bij het onderzoek.
  6. Aan het recht om te worden gehoord werd niet voldaan. Alleen de burgemeester werd gehoord. Toen een raadslid vroeg om te worden gehoord, liet de commissie weten dat daar geen behoefte aan was omdat de feiten voldoende bekend waren. 
  7. Onderzoeksrapporten werden geschreven, conclusies getrokken, ook als de raadsleden weigerden mee te werken omdat aan de meest basale beginselen van een eerlijk proces niet was voldaan.
  8. De context waarin gebeurtenissen zich afspeelden werd door de commissie buiten beschouwing gelaten.
  9. Tenminste één lid van deze commissie kwam uit het directe partijnetwerk van de burgemeester.
  10. De commissie gebruikte de bevindingen van de burgemeester als vaststaande feiten zonder onderzoek.

Hart voor Bloemendaal vindt dat we deze commissie moeten afschaffen. Dat collega’s van landelijke partijen de raadsleden van lokale partijen de maat nemen en in het openbaar aanvallen op basis van prutsrapporten en futiliteiten is slecht voor collegiaal bestuur en democratie. Bovendien kost dit handenvol geld. Onze inwoners verdienen veel beter.

Rationeel financieel bestuur

In de krant stond een interview met de wethouder van Financiën. Hoe staat Bloemendaal ervoor? ‘Goed, de schuld van de gemeente is 18 miljoen EUR’.  

Geweldig, alleen klopt het niet. Vorig jaar hebben wij gewaarschuwd dat de schuldpositie in 2026 uitkomt op 65 miljoen. De schuld loopt daarna verder op naar 80 miljoen in 2034. De rentelast stijgt: 4% rente hierover is jaarlijks 3 mln. Het huis was te klein toen we dit vorig jaar tijdens het begrotingsdebat naar voren brachten. Het klopte niet, het was stemmingmakerij enz. Maar we kregen gelijk. Dat is niet ons punt. Waar het ons om gaat is dat we zo niet door kunnen gaan.

Dat brengt ons bij het door ons ontdekte gat in de geprognotiseerde balans (2023) van 18 miljoen. We vroegen het de wethouder die zei: Ja, het klopt. Dit is veroorzaakt door een systeemfout in 2023. Deze fout is intussen gecorrigeerd. Verder moet u beseffen dat er geen rekening is gehouden met de meerkosten van een in 2024 vast te stellen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) en er is een correctie van 50% op alle investeringen geboekt ivm temporisering.

Dus inderdaad: dit betekent dat de schuldpositie verder zal oplopen. De raad moet vanavond investeringen in onderwijshuisvesting goedkeuren van 3,6 mln volgend jaar en de komende vier jaar afgerond 15 mln. Natuurlijk komt daar straks 20 miljoen bij vanwege het IHP. Simpel vertaald: de schuldpositie is geen 18 mln zoals in de krant staat en ook geen 45 mln. Bloemendaal koerst af op 80 mln schuld. En daarmee zit Bloemendaal boven de afgesproken maximale schuld van 40 mln. Dat is onhoudbaar en dat geeft de wethouder van financiën ook toe.

Uitstel is geen afstel. Omdat de meeste schulden worden gemaakt voor investeringen ligt daar een belangrijke sleutel voor het sturen op een duurzaam schuldniveau. Om oplopende schulden een halt toe te roepen is het nodig dat:

a) het investeringsniveau wordt teruggebracht,

b) een integrale afweging wordt gemaakt welke investeringen worden goedgekeurd.

Aan deze twee voorwaarden wordt al jaren niet voldaan en gelukkig is de wethouder het met ons eens dat het de hoogste tijd is om het roer om te gooien. Wij komen daarom met drie amendementen. Wij willen terug naar rationeel financieel bestuur. Plus we dienen een technisch amendement in voor de geplande investeringen in onderwijshuisvesting. Hart voor Bloemendaal wil voorkomen dat onze gemeente bezwijkt.

Goed bestuur betekent verantwoord kiezen en roepen dat het onder de huidige omstandigheden goed gaat noemen wij ‘spelen met de feiten’. Dat prognoses irrelevant zijn zoals sommigen beweren, is ‘struisvogelpolitiek’ en daar doet onze fractie niet aan mee.

Marsil en Marielys

Marsil Driessen-Youssef en Marielys Roos in het gemeentehuis

Dan sluiten wij onze beschouwing nu af met een quote die al ruim 400 jaar oud is maar nog steeds heel toepasselijk is gezien het voorgaande:

Een eerlijk verhaal heeft het meeste succes als het onverbloemd verteld wordt.

William Shakespeare (1564-1616)

Engels toneelauteur

Marielys Roos

Fractievoorzitter Hart voor Bloemendaal

Laatste nieuws: